Alle leiders, experts en ondernemers die IMPACT willen creëren, het verschil willen maken, gaan hier door heen.
De 4 fases voor het creëren van positieve verandering.
Misschien heb je er wel eens van gehoord. Of heb je het zelf al eens ervaren. Ik ging er al eens doorheen omdat ik ging staan voor waar ik in geloof.
1. First they ignore you
Allereerst doet iedereen net alsof ze niet hebben gehoord. Als je in een meeting je punt naar voren brengt, lijkt het net alsof je een lege zaal zit te praten, op een of andere manier valt je punt altijd ‘weg’. Verdwijnt het in de grijze massa, komt het op een ‘ow ja dat ook nog’ lijst je. Je voelt je een roepende in de woestijn.
Zo was het ook voor mij toen ik meer dan 15 jaar terug schreef over beelden van mannen en vrouwen. Vanuit mijn eigen observaties in de politieke wereld in Brussel, zag ik hoe er anders werd omgegaan met vrouwen met een mening dan met mannen met een mening. Ik zag ook hoe een bepaalde stelligheid van aan man bewondering oogstte en vrouwen me eenzelfde soort stelligheid al gauw het onderspit delfden.
Op een enkele lezer van mijn blog na, als ik er over begon, werd het weggewuifd. Zelfs door de vrouwen om mij heen die in de politieke arena stonden.
2. Then they laugh at you
Na het negeren komt een fase dat waarin datgene wat je naar voren brengt wordt afgedaan als een geintje. “Haha, heb je hem/haar weer met die opmerking.”
Helemaal niet meer reageren gaat niet, maar je kunt het altijd nog proberen af te doen met een flauwe grap, dat idee.
Des te meer ik erop lette, des te meer ik zag hoe niet alleen in Brussel, maar ook in Nederland vrouwen in de politiek vaak in een lastig parket zaten. Toen ik zelf een plek op de kandidatenlijst kreeg, besloot ik van dit thema mijn verkiezingsthema te maken.
Omdat ik geloofde (en geloof!) dat vrouwen iets toevoegen aan een team en dus ook aan een team dat besluiten moet nemen voor de toekomst van een dorp, een provincie of een land. Onderzoek laat ook telkens weer zien dat gemengde teams beter presteren; vanaf ongeveer 40% krijg je een team waarin iedereen zich thuis voelt, man en vrouw, met wat voor achtergrond dan ook.
En toch komen onze gemeenteraden, Provinciale Staten en de Tweede Kamer maar niet veel verder dan dan 1/3 vrouwen. De Tweede Kamer had in 2010 zelfs 43% vrouwen, maar dat percentage is sindsdien alleen maar gedaald.
Wellicht was ik wat vroeg, met mijn verhaal. En alhoewel ik opnieuw een heel fijne club mensen om me heen had die me steunden, werd er behoorlijk gelachen om mijn campagne.
Of ik een feminist was ofzo?! Wel erg raar allemaal!?
3. Then they fight you
Om heel eerlijk te zijn had ik nu juist dat gave filmpje en die ‘heel feministische foto’ in mijn campagnetijd niet alle aandacht gegeven.
Ik wilde toch een ‘gewone’ foto op mijn poster. Was toch ook een beetje bang om nog meer kritiek te krijgen, uit de toon te vallen.
Iets waarvan ik later leerde dat DAT de make-or-break van een sterke campagne is.
Je mag gewoon uitgesproken zijn, jezelf met jouw verhaal laten zien!
Na deze ervaring deelde ik vaker mijn inzichten over vrouwen in de politiek. En in de laatste weken van de campagne waarin mogelijk de eerste vrouwelijke president van Amerika zou worden gekozen, vloog ik naar Florida om er campagne te voeren.
Toen ik de crowdfunding startte om er mijn reis en verblijf mee te financieren, ging er een beerput open van commentaar en haat. Vaak van vreemden die , althans zo stel ik dat voor, niet veel beters te doen hebben dan commentaar leveren op anderen via het internet.
Maar ik kreeg ook te horen – van mensen waar ik mee samen had gewerkt -, dat ik toch echt niet zonder overleg een interview had mogen geven waarin ik aangaf dat ik vond dat politieke partijen vrouwen te vaak behandelden en gebruiken als excuustruus. Dat was het moment waarop het kwartje viel …
Toen besloot ik dat ik me niet meer liet tegenhouden.
Ik had inmiddels geleerd dat me laten tegenhouden OOK niets opleverde.
4. Then they join you
Toen er jaren later weer een verkiezing voorbij kwam en er een folder van een politieke partij in de bus viel waar ALLEEN maar MANNEN opstonden … wist ik dus dat ik er iets van moest zeggen.
Eerst bij de heren die de folder hadden gemaakt, maar ik postte ook een berichtje op Facebook. We waren inmiddels jaren verder nadat ik mijn campagne had gevoerd voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen.
Het was een kleine winst, maar het leverde een grote glimlach op toen een van de betrokken heren op Facebook reageerde met:
“Je hebt gelijk Irene, dit kan natuurlijk helemaal niet zo.”
15 jaar na het verschijnen van mijn eerste blog over mannen en vrouwen in de politiek, was het ripple effect zichtbaar.
En zo doorliep ik de 4 fases waarin je eerste genegeerd, dan uitgelachen en daarna bevochten wordt, voordat ze met je meedoen.
Niet alle fases zijn even leuk. En ik zou willen dat iemand me eerder vertelt had wat ik nu weet. Dat het fases zijn. En dat het fijn is om te weten in welke fase je zit. Om het meer in zijn geheel te zien.
LAAT JE NIET TEGENHOUDEN: START VANDAAG MET JOUW FANBASE!
Ondertussen kun je ervoor te zorgen dat je mooie projecten opzet in lijn met jouw missie en met fijne mensen samenwerkt die net als jij gewoon NU al zien hoe het anders moet.
Dat zijn jouw fans, dat is jouw community, met die mensen ga je projecten starten, zij worden je klant, je samenwerkingspartner of ambassadeur.
Je doet helemaal jouw ding.
Je hebt focus op je einddoel, je weet in welke fase je zit EN je creëert gewoon DIRECT IMPACT. Dat begint allemaal met het ontdekken van jouw BIG WHY.
Waar je ook staat met jouw verhaal, welke rol je nu hebt als leider, expert of ondernemer en welke fase jij nu door heengaat, als jij voelt dat je meer naar buiten mag met die boodschap om jouw IMPACT te vergroten, jouw ripple effect te starten, dan kan ik je daarbij helpen!
Zodat ze je joinen voor die positieve verandering.
Zodat jij, net als vele changemakers die je voorgingen met nog meer gemak en plezier jouw missie in de wereld zet en werkt aan de projecten waar jij IMPACT mee creëert!
#beethechange
Irene
PS Start vandaag nog met de eerste stap in jouw zichtbaarheid, ontdek jouw BIG WHY Boodschap: www.irenejanssen.nl/ebook