De wereld verbeteren, zit daar wel brood in?

Dat vroeg een oude bekende mij toen ik hem via LinkedIn benaderde nadat ik zag dat hij regelmatig interesse had getoond in mijn posts en updates.

Of daar wel brood in zit … in de wereld verbeteren.

 

Of nou ja eigenlijk formuleerde hij het allemaal nog veel scherper. Volgens hem was er gewoon geen verdienmodel voor sociale ondernemers en andere changemakers die vanuit hun organisatie bij willen dragen aan een maatschappelijke verandering.

Het zat me niet lekker.

Want alhoewel ik weet en zie dat het kan … sterker nog dat het de ENIGE manier is om te ondernemen voor de toekomst van onze aarde … Gaat zo’n enorme shift naar waardevol of betekenisvol ondernemen natuurlijk niet vanzelf.

Dat betekent dat we moeten zoeken naar nieuwe verdienmodellen. En naar slimme wetgeving die aansluit op wat nodig is om te komen tot verdienmodellen en producten en diensten die echt bijdragen aan een betere wereld, een gelukkigere samenleving.

Die modellen zijn er ze worden ontdekt, toegepast en verfijnd door ondernemende changemakers in Nederland … en de rest van de wereld. Ik ben er zelf dagelijks mee bezig in het bouwen van mijn bedrijf, net als de vele changemakers in mijn community.

Wij bewijzen samen dat het kan.

Maar er is nog iets dat het lastig maakt … om als changemaker ook echt je brood te verdienen met jouw missie, jouw droomdoel voor een betere wereld…

Want … de gedachte dat als je iets goeds doet, dat je daar dan geen geld voor moet of zelfs mag krijgen lijkt hardnekkig.

Liefdewerk oud-papier … dat idee

Maar draai em nou eens om? Waarom mag iemand veel geld verdienen met het verkopen van financiele producten waar de klant niet beter van wordt? Of van het produceren van plastic speelgoed in een lage lonen land met amper regelgeving of compensatie voor het milieu?

Waarom is geld verdienen zo verbonden met de oude economie en ideeën van winstmaximalisatie? Een economie van winstmaximalisatie … waarin een ondernemer tot het gaatje gaat voor de laatste cent van zijn klant en zijn leveranciers? … waarin winnen automatisch betekent dat er iemand anders verliest?

Ik zie dat het anders moet! En ik zie dat het KAN!

In het bouwen aan mijn eigen bedrijf leer ik waarde terug te vragen voor de waardevolle dingen die ik doe voor en met changemakers zodat we bij kunnen dragen aan een betere wereld. Stapje voor stapje … en met hulp van andere changemakers die mij voorgingen.

En nee dat gaat niet vanzelf. Dat is soms best lastig.  Er zijn momenten dat ook ik eraan begin te twijfelen. Heel even. En dan zit zo’n LinkedIn bericht mij toch echt niet lekker. Omdat het mijn onzekerheid, mijn kwetsbaarheid raakt.

En weet je, misschien herken je dat zelf wel? Twijfel je zelf ook wel eens hoe jij geld kan verdienen terwijl je de wereld een stukje mooier maakt?

Ik ben super benieuw hoe jij dat ziet! Daarom aan jou de vraag:

Twijfel jij wel eens of er brood zit in de wereld verbeteren? En wat doe je dan? Heb je een tip?

Laat een reactie achter, deel je tip of mail me even op mail@irenejanssen.nl. Ik ben heel benieuwd naar jouw kijk hierop!

Posted in:
Articles by
Published:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *