Toen ik voor mezelf begon maakte ik 1 heel belangrijke beslissing: ik besloot om me enkel nog bezig te houden met de bedoeling, datgene wat echt belangrijk is. Datgene waar het echt over gaat. En ik besloot om dat ook uit te spreken; voor mezelf en voor de mensen om me heen, de changemakers waar ik mee mag werken.
Minder tijd verliezen aan bullshit, meer denken en handelen vanuit de bedoeling; dat is waar ik ‘mijn’ changemakers ook mee mag helpen.
Dat klinkt simpel.
Toch gaat het in het bedrijfsleven en ook in de politiek heel vaak niet over de bedoeling, de waarom. Minstens zo vaak gaat het over heel andere dingen. Over wie het belangrijkste is; wie het grootste ego heeft. Of het gaat over beeldvorming creëren, los van de werkelijkheid.
All deze dingen vertroebelen de bedoeling.
Ze zorgen ervoor dat de olifant in de kast blijft: dat de essentie niet boven water komt. Terwijl iedereen weet wat er speelt en precies weet wat er moet gebeuren, houden we vast aan alle dingen die er niet toe doen.
Toch weten veel mensen ook helemaal niet wat er nu precies moet gebeuren. Denken ze dat het prima gaat. Of hebben ze geen flauw benul wat voor rol de organisatie kan spelen in een economie en een wereld in transitie.
Dit in tegenstelling tot de changemaker: de changemaker is namelijk een mens met een missie, iemand die ziet en weet wat er anders moet. En waarschijnlijk weet hij of zij ook wel hoe dat moet gebeuren.
Niet praten en handelen naar wat de bedoeling is, kost vooral die changemaker heel veel energie.
‘Waarom hebben we het niet over waar het echt over zou moeten gaan!?’ vraagt de changemaker zich af.
‘Zo kunnen we toch niet doorgaan? Klanten lopen weg als we het op oude manier blijven doen. Het moet duurzamer, met meer aandacht voor de mens en de wereld willen we ook over 20 jaar of over 50 jaar nog mee kunnen doen!’
JA!
En dus is het tijd voor veel meer changemakers om het commitment te maken voor de bedoeling, datgene waar het echt om draait!
Minder bullshit dus en meer bedoeling.
Dat is niet altijd simpel en het vraagt een flinke dosis moed.
Zin om er mee aan de slag te gaan? Zodat jouw analyses en gedachten niet met je aan de loop gaan. Je op koers blijft en bijdraagt aan die broodnodige verandering. Niet alleen, maar samen met de mensen om jouw heen. Jouw fans die met je mee gaan bewegen voor jouw missie, die broodnodige verandering?
Op 27 en 30 augustus geef ik weer mijn webinar ‘De 3 Grootste Fouten die CHANGEMAKERS maken waardoor hun fans ze niet vinden’ hierin laat ik jou zien wat je niet, maar vooral ook wat je wel moet doen om meer mensen voor jouw missie in beweging te krijgen zodat jij jouw IMPACT kunt vergroten. Meer weten of direct inschrijven, kijk hier: https://irenejanssen.webinargeek.com/changemakerfans