Changemaker: waarom jouw kleding jouw boodschap is

Voor mij begint een authentieke boodschap, oftwel een droomdoel zoals ik het noem, niet bij mooie zinnen en woorden van een marketeer of een slimme tekstschrijver. Ze beginnen altijd bij de changemaker zelf.

Wie ben je? Wat vind jij belangrijk? Wat zijn jouw waarden? En wat wil jij bijdragen voor een mooiere samenleving?

Ook deze zomer ben ik weer aan de slag met een paar hele mooie changemakers. Allemaal mensen met een missie voor een mooiere samenleving. Sommige changemakers zijn sociaal ondernemer, andere politica of gewoon mensen met een heel goed idee voor de wereld.

Samen werken we aan hun authentieke boodschap als basis om hun fanbase te vergroten en daarmee hun impact op de wereld.

Wat mij opvalt is dat veel changemakers wel eens lijken te vergeten is dat het echt niet alleen maar om de inhoud gaat, de woorden en de logica.

“Het gaat toch niet om mij?” hoor ik dan. “Het gaat toch om het verhaal, om mijn boodschap!”

Ja en nee.

Als het goed is zijn de twee in lijn met elkaar, oftewel congruent. Als het goed is straal je met je lichaamstaal en jouw kledingstijl ook precies hetzelfde uit als wat je met woorden wil zeggen.

Klinkt logisch, toch?

Maar gemakkelijk is het niet. En vaak zit er ook een weerstand op, zeker voor mensen die een missie hebben voor de wereld. Mensen die gaan voor verandering, niet voor uiterlijke flair.

Bovendien kan het zijn dat de kledingstijl die voor jou 10 jaar terug werkte, nu niet meer past bij wie je bent en wat jouw boodschap is. Soms doordat je lichaam verandert. En bij vrouwen is dat dan vaak net een beetje vaker dan bij mannen; denk maar aan zwangerschap, de tijd erna en wanneer je hormonale schommelingen krijgt bij het ouder worden. En dan heb ik het nog niet eens over veranderingen in gewicht.

Maar het kan ook zijn dat jouw droomdoel voor een mooiere samenleving beter of anders vorm krijgt. En ook dat vraag om het opnieuw bekijken van jouw kleding. Klopt het plaatje nog met de boodschap?

Hoe is dat voor jou, changemaker? Hoe zorg jij ervoor dat jouw kledingstijl in lijn is met jouw boodschap, jouw droomdoel?

Posted in:
Articles by
Published:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *